Last update:

17 oktober 2022

Een indrukwekkend krantenartikel over Mariia en haar zoontje Georgii (4). Net na het uitbreken van de oorlog leerde wij Mariia en haar zoontje kennen tijdens onze eerste koffiemiddag voor ontmoeting en verbinding met andere Oekraïense vluchtelingen. Het idee van een weekendschool werd geboren en de plannen werden zorgvuldig door haar en een aantal andere vrouwen uitgewerkt. We hebben Mariia mogen leren kennen als een hele warme, lieve, inspirenende en krachtige vrouw. Zeven maanden geleden vertrok Mariia, midden in de nacht vanuit Kiev naar Breda: 'Dit is nu mijn leven'. Lees hier haar verhaal.

6 oktober 2022

De IND gaat weer van start met het uitreiken van verblijfsstickers aan vluchtelingen uit Oekraïne. Er kunnen de komende weken 20.000 vluchtelingen langskomen bij een van de drie tijdelijke IND-locaties in Amsterdam (CEC-Amsterdam), Rotterdam (Ahoy) en Assen (opvangcentrum voor Oekraïners). IND hervat uitreiking verblijfsstickers aan vluchtelingen uit Oekraïne | IND

18 juli 2022

Alle Oekraïense vluchtelingen in Nederland wordt gevraagd om via de IND een zg. bewijs van verblijf op te halen. Naast de inschrijving in de (gemeentelijke)basisregistratie is dit extra bewijs dus nodig om in NL te kunnen wonen en werken.

Op de gemeentelijke website Vluchtelingenopvang bij particulieren | Breda staat in het kort wat uitleg; de uitgebreide informatie is te vinden op refugeehelp.nl Via deze landelijke website kun je een online afspraak inplannen. (informatie beschikbaar in NL/ENG/OEK/RUSS).

Het verzoek van het rijk/IND is om de Oekraïense vluchtelingen die in Brabant verblijven te verwijzen naar Den Bosch. Daar is een mobiel team van IND actief.

Verbinding en Ontmoeting

Wanneer je alles achter hebt moeten laten...

Sinds het uitbreken van de oorlog biedt de Herberg een veilige plek voor Oekraïense vluchtelingen. Voor de opvang, activiteiten en de weekendschool zijn we geheel afhankelijk van vrijwilligers en donaties!

Steunt u ons met een financiele bijdrage?

STICHTING DE HERBERG BREDA

NL89 INGB 0009314007

SPEEKUUR VOOR GASTGEZINNEN

In Breda kunnen gastgezinnen vanaf 7 september terecht bij het spreekuur van Vluchtelingenwerk op woensdagmiddag van 14.00 - 16.00 uur bij Stichting de Herberg, Haagweg 3 in Breda.

U kunt hier terecht met vragen over onder andere verblijfsrecht, gezinshereniging, materiële voorzieningen, voorzieningen in Breda en taallessen.

Als er voor 7 september dringende vragen zijn kunt u mailen met tstuij@vluchtelingenwerk.nl of

jalfaisie@vluchtelingenwerk.nl

Ook kinderen zijn van harte welkom!

Er zijn voldoende knutselspullen en

gezelschapsspelletjes

voor een ontspannen middag.

KOFFIEMIDDAG!

Ben je gastgezin voor Oekraïners dan zijn jouw Oekraïense gasten van harte welkom voor een wekelijks koffiemomentje!

Waar: Haagweg 3, Breda

Wanneer: Iedere vrijdagmiddag

Hoe laat: Vanaf 14u-16u (Open inloop)

OFFICIELE WEEKENDSCHOOL

We hebben onze locatie opengesteld voor een officiële weekendschool voor jongeren tussen de 13 en de 18 jaar. Deze jongeren komen uit het oosten van Oekraïne en zijn alles kwijtgeraakt. Daarom krijgen zij (naast de lessen) psychologische ondersteuning en traumaverwerking. De leerlingen krijgen les in de Oekraïense cultuur en geschiedenis en er wordt een Oekraïens lesprogramma aangeboden zodat zij niet achterblijven wanneer zij teruggaan naar hun thuisland. Omdat ze tijdelijk in Nederland verblijven, krijgen zij ook les in de Nederlandse cultuur en geschiedenis.

For more information, please contact Mariia Plotnikova, groups coordinator.

For calls: 0645896906

For messages: (fiber, whatsapp, telegram) +380979134255

BIJBELSTUDIE

De bijbel biedt in deze moeilijke tijd voor vele mensen troost, kracht, hoop en perspectief. Vanuit de behoefte van onze Oekraïense gasten is er een bijbelstudiegroep ontstaan. Onder leiding van Svitlana is er iedere vrijdagmiddag een bijbelstudie. Zij geeft uitleg aan de Bijbel en daarnaast is er ruimte voor gebed en bemoediging.

De vraag naar bijbels onder Oekraïense vluchtelingen is enorm en neemt alsmaar toe. *Bron CIP.

Ook wij zijn naarstig op zoek naar meer Oekraïense en Russische bijbels. Op die manier kan iedere vluchteling die behoefte heeft aan een Bijbel een exemplaar krijgen.

GASTGEZIN WORDEN?

Vele gezinnen in Breda en omgeving hebben zich aangemeld om vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen! En de aanmeldingen komen nog steeds binnen.Wil jij ook je huis beschikbaar stellen? Neem dan contact op via info@stichtingdeherberg.nl

*Vanwege de vele aanmeldingen kan het wat langer duren voordat we contact met u opnemen. We vragen u hiervoor begrip.

Steunfonds

Voor de opvang, activiteiten en de weekendschool zijn we geheel afhankelijk van vrijwilligers en donaties! Daarom hebben we een steunfonds opgezet voor de extra huurkosten, onderwijsmaterialen, koffie, thee, limonade, maaltijden, workshops en overige materialen.

Wilt u ons financieel steunen?

STICHTING DE HERBERG BREDA

NL89 INGB 0009314007