Soepbus

De soepbus is een belangrijk onderdeel voor dak-en thuislozen in Breda. De Soepbus rijdt  ’s avonds drie keer per week uit naar een vaste standplaats in het centrum van Breda. De soepbusdienst wordt uitsluitend door vrijwilligers bemenst.

De Soepbus is er voor de mensen die een groot deel van hun dagen en nachten doorbrengen op straat. Vaak zijn het gebruikers van (hard)drugs en alcohol en of mensen met psychische problemen. Maar er komen ook mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Een kom warme soep en warme aandacht kunnen ze vaak goed gebruiken.

Bezoekers kunnen terecht voor een warme goedgevulde kom soep, brood, fruit en drinken. Daarnaast verstrekken we gratis noodzakelijke toiletartikelen zoals tandenborstels, tandpasta, zeep, scheerspullen en maandverband. Als het koud is delen we sjaals, mutsen, handschoenen, thermokleding en extra slaapzakken uit.

Onze vrijwilligers zijn alert op het welzijn en de fysieke gezondheid van onze bezoekers. Daarmee heeft de Soepbus een belangrijke signaleringsfunctie. Vrijwilligers bieden praktische hulp, een luisterend oor en informeren nieuwe daklozen waar zij terecht kunnen voor hulp. Wij werken nauw samen met onze partners in de stad om ervoor te zorgen dat bezoekers van de Soepbus zo snel mogelijk uit hun situatie komen waarin zij afhankelijk zijn van de Soepbus.

Soepbus avond 1
soep uitdelen avond
soepbus 2

"Ik voel me vaak eenzaam op straat. Ik kom niet alleen voor de soep maar ook voor ontmoeting en een gesprek waardoor ik mij beter voel"