Soepbus en Veldwerk

Jim & Lynda Hayes

Veldwerk

Sommige dak- en thuislozen komen niet naar een inloop...

Wij hebben een team van zes veldwerkers die zowel overdag als s'avonds (en een deel van de nacht) op meerdere dagen per week werkzaam zijn. Veldwerkers benaderen dak- en thuislozen presentievol in hun eigen omgeving en ondersteunen hen in de eerste levensbehoeften zoals eten, drinken, kleding en dekens. Vaak ontstaat hiermee het eerste contact en een goed gesprek. Veldwerkers proberen vertrouwen op te bouwen met mensen die alle mogelijke hulp en zorg mijden. Het team veldwerkers probeert op, basis van vertrouwen, zorgmijders toe te leiden naar een passend hulpaanbod.

Alcohol en drugspreventie

Met name bij jongeren is het drugsgebruik schrikbarend hoog. Veldwerkers leggen contacten met gebruikers, dealers, alcohol en/of drugs verslaafden. We hebben een aantal ervaringsdeskundigen, die vanuit hun eigen ervaring, voorlichting geven over de gevaren van alcohol en drugs.

Soepbus

Onderdeel van het veldwerk is de soepbus. De soepbus rijdt wekelijks uit en is er voor de mensen die op straat leven. Mensen kunnen terecht voor soep, brood en dekens.