Veldwerk

Jim & Lynda Hayes

Veldwerk

Sommige dak- en thuislozen komen niet naar een inloop...

Wij hebben een team van zes veldwerkers die zowel overdag als s'avonds (en een deel van de nacht) op meerdere dagen per week werkzaam zijn. Veldwerkers benaderen dak- en thuislozen presentievol in hun eigen omgeving en ondersteunen hen in de eerste levensbehoeften zoals eten, drinken, kleding en dekens. Vaak ontstaat hiermee het eerste contact en een goed gesprek. Veldwerkers proberen vertrouwen op te bouwen met mensen die alle mogelijke hulp en zorg mijden. Het team veldwerkers probeert op, basis van vertrouwen, zorgmijders toe te leiden naar een passend hulpaanbod.

Drugs preventie

Met name bij jongeren is het drugsgebruik schrikbarend hoog. Veldwerkers leggen contacten met gebruikers, dealers, alcohol en/of drugs verslaafden. We hebben een aantal ervaringsdeskundigen, die vanuit hun eigen ervaring, voorlichting geven over de gevaren van alcohol en drugs. Tevens wordt er gebruikt gemaakt van foldermateriaal.

Hulp bij verslaving

Indien iemand wil afkicken zoeken we naar mogelijkheden voor (ambulante) hulpverlening en/of opname. Wij hebben contacten met verschillende hulpverleners en afkickklinieken in het hele land. Daarbij ondersteunen wij zorgvragers bij de aanmelding en de intake en zorgen wij voor een warme overdracht.

Soepbus

Onderdeel van het veldwerk is de alom bekende soepbus. Voorheen hadden we een grote omgebouwde stadsbus. Wegens vergunningsproblemen hebben wij deze soepbus vervangen voor een kleinere soepbus. Veldwerkers rijden drie keer per week met de soepbus rond en bezoeken dak-en thuislozen in hun eigen omgeving. Er wordt soep, dekens en kleding uitgedeeld.