Historie en organisatie

Hoe het begon..

Stichting De Herberg werd in 2002 opgericht. Initiatiefnemer was Wim Kant, een bewogen man met een groot hart voor dak- en thuislozen. Een van zijn uitspraken: "Niemand is voor de duisternis op deze wereld gezet. God heeft jou lief!" Eerst bezocht hij daklozen op straat, bracht ze te eten en sprak met hen. Een paar jaar later zocht hij naar een gebouw om deze mensen een vast onderkomen te kunnen bieden. Dat bleek echter niet haalbaar; het stuitte steeds op verzet van omwonenden. Wat wel haalbaar was: een omgebouwde stadsbus. Later bekend als de soepbus. Bezoekers van de soepbus konden hier tot rust komen en terecht voor een praatje. Drie keer per week werd er kleding, dekens, soep en brood uitgedeeld. De omgebouwde stadsbus (soepbus) was tot juni 2018 een welbekend fenomeen in Breda. Wegens vergunnings problemen hebben we afscheid moeten nemen van de stadsbus. In plaats daarvan is er een kleinere soepbus gekomen. In 2017 werd er opnieuw gezocht naar een pand. Deze keer lukte het wel. Sinds juni 2017 huren we een prachtig pand aan de Haagweg in Breda.

Bestuur

Het bestuur van de stichting is onbezoldigd. Het bestuur is verantwoordelijk voor de organisatie en het financiƫle beleid van de stichting. Het bestuur onderhoud interne contacten, contacten met externe partners, hulpverleningsinstanties en donateurs. Het bestuur bestaat uit de onderstaande vier personen.

Hanneke van Herwijnen - Voorzitter

Carmen van den Berg - Secretaris

Coby Vink - Penningmeester

Peter Nelemans - Bestuurslid

Vrijwilligers

De gehele organisatie werkt uitsluitend met vrijwilligers in alle functies. Onze vrijwilligers zijn gedreven door christelijke naastenliefde en zetten zich met hart en ziel in voor de medemens. Vrijwilligers worden jaarlijks toegerust door middel van training.